Visitkort? Bruger man stadigvæk dem?

Visitkort er noget mange fra min generation aldrig har skænket en tanke. Jeg er sikker på at hvis man går hjem og spørger sine forældre om de har haft visitkort før, så vil de svare ja. For inden vi fik de sociale medier var det ikke bare sådan lige når man skulle skabe kontakt eller finde ”ham-der-man-talte-med-til-det-der-arrangement”.

Dermed kunne man også nemt antage at visitkortet ikke længere var nødvendigt, eller simpelthen direkte forældet. Men hvor man i ”gamle dage” brugte visitkortet som en reminder og et sted at gemme kontaktoplysninger, så har det i dag rykket sig mere i retning af at være et markedsføringsværktøj som har meget tæt forbindelse til afsenderen som person.

Det kan derfor heller ikke understreges nok, hvor vigtigt et godt visitkort er – og her skal man ikke være fedtet.

Ting du bør overveje omkring dit visitkort

Foto eller ej?

Om du vil have et portrætfoto på dit visitkort er helt op til dig. Mit råd er dog, at bruge et billede hvis det gør noget godt for dit visitkort. Som hovedregel er det en god idé at bruge et billede, da det på den måde vil være langt nemmere at huske hvem afserenden af visitkortet er. Ofte modtager folk rigtig mange visitkort i forbindelse med mange events – og det kan derfor hurtigt blive svært at huske hvem det nu lige var, man fik visitkortet af. Der er mange måder at bruge et billede på – jeg har fx. valgt at afbilde mig selv i popart stilen, fordi jeg synes det passer bedre til visitkortets udtryk, end et realistisk billede ville have gjort. Vigtigst er dog, at billedet udstråler professionalitet (drop billedet fra ferien på Mallorca!) – ellers er det altid bedre at undlade det!

Materiale, kvalitet og feeling

Et godt visitkort er et visitkort med tyngde. Det betyder altså at man ikke bør spare hvad angår visitkortet, og at det her er vigtigt at man husker på, at visitkortet er det håndgribelige indtryk man efterlader sig. Med andre ord: hvis dit visitkort udstråler kvalitet, så forbinder modtageren også dig med kvalitet – og det er et godt signal at sende! Der findes utallige løsninger på markedet, og nogle er voldsomt dyre når man tænker over at visitkortet er noget man deler ud til folk man ikke har kendt i mere end et par minutter. Det er forskelligt hvor mange penge man vil lægge i sine visitkort, men et godt råd er, at man ikke skal være nærig på dét punkt. Prøv at gå efter følgende:

Kvalitet: 250 gram+ (gå efter et tykt materiale – gerne 350, det virker luksuriøst og professionelt at få i hånden)
Alternative materialer: hvis du virkelig vil skille dig ud kan du få lavet dine visitkort i plastik, træ eller måske metal. Prisen er væsentligt højere (plastikkort fås dog til en rimelig pris), men det vil overraske modtageren og gøre at du bliver husket bedre.
Effekter: en anden mulighed for at skille sig ud er, at man får lagt nogle specielle effekter på sit visitkort. Blandt andet kan man få lagt en folie som giver visitkortet skinnende metallisk effekt på udvalgte områder – en vildt blæret løsning som heller ikke er billig, men som vil gøre stort indtryk. Man kan også få kortene præget med et specielt stempel, som giver kortet en 3D effekt og får papiret til at bule ud i et bestemt mønster – endnu engang en dyr løsning, som gør kortet til at drøm at stå med i hænderne. Kortet kan også blive behandlet med forskellige lakeringer – dette kan eksempelvis gøre kortene mere matte, mere skinnende eller give en speciel “soft-touch” overflade som skal opleves!
Format: Hvem har egentlig sagt at et visitkort skal have målene 85×54? Man har mulighed for at afvige fra denne standard hvis man har lyst, og det er sikkert at man vil lægge ekstra mærke til et kort der eksempelvis er kvadratisk – men husk blot på, at visitkortet passer i pungen fordi de har samme størrelse som et kreditkort, og det er jo også smart hvis man ønsker og håber at folk vil beholde éns kort. Som du kan se på mit billede har jeg selv valgt at skille mig ud ved at bruge visitkortet i højformat – denne løsning er nem da det ikke kræver at man skal have en brugerdefineret størrelse i produktion, men stadigvæk skiller man sig ud fra mængden da de fleste visitkort man modtager er i bredformat.
Antal: Det kan lyde lidt skørt, men det er faktisk en god idé at overveje hvor mange visitkort man bestiller hjem. Hvis man bestiller for få, så bliver man fedtet og vil ikke dele dem ud, men hvis man bestiller for mange kan man hurtigt ende med at smide om sig med dem, og det har ikke nogen positiv virkning. Man kan ikke komme med nogen generelle regler om hvor mange visitkort man bør købe, da det afhænger meget af hvem man er som person.

Hvordan bruger jeg visitkortet til at brande mig selv?

Det er vigtigt at man husker på, at visitkortet ikke i sig selv fortæller ret meget. Grundet det lille format har man som regel kun plads til kontaktinformationer og ikke meget andet. Derfor skal man heller ikke regne med at det nytter noget hvis man deler sine kort ud til folk uden at opbygge en form for relation til modtageren først. Hvorfor skulle man sende en mail til en person man ikke engang har snakket med før?

Derfor: tal med folk og sørg for at virke selvsikker og afslappet inden du giver dit visitkort. Det er vigtigt at du får skabt en form for connection. Drømmescenariet er nu, at personen selv spørger efter dit visitkort – men det kan man ikke altid regne med, da mange antager at man ikke har et visitkort nu om dage. Du kan eventuelt starte med at spørge efter deres visitkort og derefter håbe på at de vil spørge om dit. Det er god skik at bytte visitkort, men i nogle tilfælde giver det ikke mening; det handler meget om hvem der har taget kontakt og på hvilket grundlag. Det vigtigste du bør vide er, at man ikke bare kan dele sine visitkort ud til tilfældige folk, og regne med at det vil skabe nogen form for action.

Det unikke/sjove/skæve/chokerende visitkort

Hvis du har formået at være virkelig kreativ med dine visitkort kan du skabe en “wow” reaktion på modtageren. Det betyder at modtageren vil være så overvældet af dit visitkort at han/hun viser det videre til sine venner, hænger det på køleskabet eller gemmer det for evigt. Formår du at lave et sådant visitkort har du også formået at mestre mediet – for det er lige præcis indtrykket man efterlader, som er essensen i det gode visitkort.