En marketingløsning bygget i spilsoftware

Case-brief:

Hyundai i10 er kåret til ”Bedste Mikrobil 2017” af Berlingske media og har også fået titlen ”Mest Økonomiske Pendlerbil 2017”. Men når førstegangskøberne skal ud og finde bil er det sjældent i10 valget falder på.

Hvordan kan Hyundai ændre opfattelsen af i10, såvel som Hyundai-brandet generelt, i den yngre målgruppe, og være mere synlige i overvejelsesprocessen? Hvordan opnår de et mere positivt syn af Hyundai i10 som den første bil til fx. de nyligt uddannede der begynder deres første job?

Konceptet er en kampagne med navnet ”The Perfect Match” som tager afsæt i en personlighedstest. Testen underholder brugeren på samme tid med, at Hyundai i10’s budskab kommunikeres ud. Målgruppen for kampagnen er kvinder i alderen 23-30 der skal købe deres første bil.

Kampagnen bygger på datingverdenen og i10 beskrives som var det en potentiel partner. Kampagnen er original og formår at opfylde forretningsmålene og på samme tid underholde slutbrugeren.

Awareness med SoMe annoncer

Brugeren fanges via annoncer på Facebook og Instagram. Disse annoncer vil i høj grad konvertere i pendlertidsrummet hvor brugeren på nuværende tidspunkt tager offentlig transport, og dermed har en del spildtid. Dette tidspunkt er det perfekte ”moment of receptivity” da brugere keder sig, og søger underholdning. Desuden kan der være frustration forbundet med offentlig transport, hvilket gør dem mere modtagelige.

facebook annonce
Hyundai i10 personlighedstest

Humoristiske og tvetydige spørgsmål

Spørgsmålene i teksten er udformet således, at det både kan forstås som en person, og som en bil. Under testfasen fandt vi ud af, at brugeren først indser at der er tale om denne tvetydighed ved spørgsmål nr. 2 eller 3, og at dette giver dem en ”aha-oplevelse” som beskrives positivt.

Resultatet er den perfekte i10

Resultatet er Hyundai i10 – men falder man fx. for den romantiske type, så er bilen beskrevet i vendinger som man ville bruge om en romantisk person. Desuden vises bilen fra forskellige sider – som her, hvor interiøret er rødt, fordi det er kærlighedens farve. Der er tydelig call-to-action for at få brugeren til at deltage i konkurrencen, hvilket i sidste ende giver adgang til deres email.

slutskærm hyundai i10 kampagne

Redirected til Hyundai i10’s hjemmeside

Efter deltagelse kommer man til slutskærmen. Her vil man se Hyundai i10 i en gif hvor den blinker med ”øjet” for at køre videre i dating-jargonen og give bilen personlighed. Efter få sekunder vil man blive redirected til Hyundai i10’s website, hvor man kan læse mere om bilen. Det vil antageligt skabe mere trafik til hjemmesiden, og folk vil være mere modtagelige for budskaberne når de kommer ind på siden.

Email marketing som del af strategien

Opfølgende emails er en del af kampagnestrategien. Her ses et eksempel på hvordan copywritingen endnu engang føres videre med dating-jargon. I dette eksempel modtager Ida en email fra Hyundai i10, som spørger om ”han” må invitere hende ud på en prøvetur. Emailen sluttes af med ”XOXO” for at give kampagnen et humoristisk, afslappet og kærligt touch, som i sidste ende giver brugeren et smil på læben.

email marketing
hyundai10 kampagne

Koncept brochure

Udtalelse fra Hyundai

”Effektfuld præsentation og et velgennemtænkt kampagneoplæg, som klart oversteg mine forventninger. Så meget, at jeg stadig her en måned senere har oplægget, som mere eller mindre kunne være en plug and play-løsning for os, liggende på mit bord. Oplægget var på niveau med dét, vi normalt ser fra et godt kreativt bureau. Vi planlægger at køre noget lignende i 2018.”

Maria Baagø Meldgaard, Digital Marketing Manager, Hyundai.

 

* Hyundai valgte at køre kampagnen i foråret 2018 ??