SEO optimering er et vigtigt redskab, ligeså snart du har et website hvor du ønsker trafik. SEO betyder “Search Engine Optimization”, og er altså en metode til at optimere din placering på fx. Google.

SEO hva’ for noget?

Ja.. SEO kan være et lidt uhåndgribeligt begreb. SEO er nemlig ikke noget konkret, men tværtimod en overordnet betegnelse for en række indgreb og værktøjer man kan bruge på sit website.

Det vigtigste at vide er, at de algoritmer som søgemaskinerne bruger til at indeksere websites, er i konstant udvikling. Dermed sagt er din hjemmeside aldrig sikret en placering på side 1 – og selv hvis den har ligget der, er det ikke sikkert at den stadigvæk gør det om en måned.

Besværligt – ja! Og hvor er det irriterende at det kræver hårdt arbejde at få en god placering på diverse søgemaskiner.. Men se det i stedet som en fordel: søgemaskinerne gør nemlig alt hvad de kan for at finde det mest relevante indhold til sine brugere, og dermed vil de besøg du får på din hjemmeside, også give større garanti for konverteringer.

Hvor skal jeg starte?

Jeg vil her tage udgangspunkt i SEO ift. Google (da forskellige søgemaskiner bruger forskellige algoritmer, kan det variere hvordan man optimerer sin placering på tværs af disse platforme).

Godt indhold baner vejen til side 1

Okay – allerede dér har jeg nok lovet for meget.. Men med Googles opdatering Panda i 2011, blev algoritmerne bedre til at skelne mellem kvalitetsindhold og indhold af dårlig kvalitet. At skrive godt indhold betyder at man er nødt til at lægge tid og energi i alt hvad man lægger op på sit website.

– Udgående links er med til at forbedre sidens indhold, da Google anser det for at man hjælper læseren

– Teksten skal helst være 300 ord eller mere, da færre ord anses for at være tyndt indhold.

– Duplikeret indhold er NO-GO! Google går højt op i, at dit indhold er unikt!

Mobilvenligt design er uomgængeligt

I 2015 kom Google med en revolutionerende opdatering til sine algoritmer – en Mobile Friendly opdatering. Tidens tendens er, at vi tilgår internettes fra vores mobiler og tablets i højere og højere grad – og derfor ville Google belønne alle dem der gjorde denne tilgang nemmest. Det betyder, at det er alfa og omega at dit website er responsivt, og dermed vises korrekt på tværs af devices. Ikke alene vil det hjælpe på din placering, det vil også forbedre oplevelsen hos brugeren.

Sociale medier spiller også en rolle

Google bliver bedre og bedre til at forstå sammenhænge og helhedsbilleder. Derfor er det en rigtig god idé at bruge de sociale medier i samarbejde med din hjemmeside. At bruge de sociale medier er et felt for sig – men kort sagt er det altså vigtigt at du har gjort dig nogle bevidste overvejelser omkring brugen og samspillet mellem forskellige medier og websitet. De sociale medier kan være en kanal hvorfra folk kan tilgå dit website – men omvendt kan websitet også være en kanal til dine sociale medier. Sørg derfor altid for at tilpasse dit indhold til det udvalgte medie, og sørg for at holde alle kanaler opdaterede hvis du vælger at bruge dem.

Det tekniske aspekt i SEO

Søgemaskineoptimering handler om godt indhold – men udover de “bløde” aspekter findes der også en række tekniske “hårde” aspekter man kan/bør forholde sig til når man optimerer til søgemaskinerne.

Meta-beskrivelser er korte beskrivelser af indholdet på din side – denne beskrivelse vil blive vist i søgeresultatet, og er utroligt vigtig at forholde sig til. Her handler det om at skille sig ud fra sine konkurrenter og måske benytte noget “call to action” så folk klikker sig ind på din side.

Alt-tekst på dine billeder er en nem og effektiv optimering. Alt-teksten forklarer Google hvad billedet omhandler, og i tilfælde af at billede ikke kan vises, så vil det også være denne tekst man ser i stedet.

Loadtime: Hvis dit site er tungt straffer Google dig – det er nemlig med til at forringe oplevelsen hos brugeren. Sørg for at optimere størrelsen på billeder og skrive dine koder intelligent, således at scripts og style læses i den rigtige rækkefølge. Du kan desuden bruge minify til at komprimere dine koder.

No-index: Nogle sider egner sig bare ikke til at blive indekseret, og det giver ikke altid mening at en side kan dukke op i et søgeresultat. Hvis du har en side der direkte forringer din SEO, så er det vigtigt at give den en “no-index”.

Sitemap: En oversigt over dit websites opbygning og alle dets sider. Et sitemap gør det lettere for søgemaskinen at forstå dit website, dette er især relevant hvis du har mange “skjulte” links (altså links der ikke er direkte linket til i fx. menu/navigation) eller hvis dit website er meget stort. Et sitemap er altså ikke essentielt, men det er en god hjælp til at forbedre Googles forståelse af din side. Læs her Googles forklaring af sitemap.

Husk at holde dig opdateret omkring SEO – det er en konstant process at score højt på Google og det kræver hårdt arbejde, godt indhold og massere af tid!